Taylor Swift is overal, opeens. Was haar opkomst in Amerika nog vrij traditioneel, ze maakte geleidelijk de overstap van country zangeres naar popster, in Nederland kwam het succes uit de lucht vallen. Met Red (2012) zette Swift haar eerste stappen richting popmuziek en het vorig jaar verschenen album 1989 was een van de beste platen van vorig jaar. Onlangs stond ze voor het eerst op een Nederlands podium en maakte daar een verpletterende indruk.

Met 1989 heeft Taylor Swift letterlijk de wereld veroverd. Ze maakte ruzie met Apple (en won), verhuisde naar New York (en schreef er een hit over), werd vrienden met muziek-royalty (Jay Z, Beyoncé, Justin Timberlake) en modellen (Cara Delevigne, Gigi Hadid) en is nu halverwege haar wereldtournee.1 Het album staat vol ijzersterke singles die, precies zoals de tweede betekenis van de titel al aangeeft, gemaakt zijn voor een grote stadion show. En dat is precies wat Taylor Swift van The 1989 World Tour gemaakt heeft: een enorme show waarbij je ogen en oren te kort komt.

In verschillende (Nederlandse) recensies van jonge, populaire artiesten wordt regelmatig de nadruk gelegd op de leeftijd en het gedrag van het publiek.2 Het komt over als elitaire kritiek op kunst met een kleine ‘k’, en dat is het waarschijnlijk ook. Er wordt met geen woord gerept over de opbouw van de show, de kwaliteit van de band, dansers of in de artiest zelf.  Helaas lopen we hierbij nog ver achter op een land als Amerika, waar fantastische stukken worden geschreven over popmuziek, Taylor Swift en ja, zelfs over de zeer interessante relatie tussen de ster en haar fans.

Taylor Swift Welcome To New York Tour creative dream

Deze fans, die gemiddeld ouder zijn dan de fans van Ariana Grande, maar de 25 nog niet zijn gepasseerd, worden bij ingang van de Ziggo Dome voorzien van een polsbandje. Op de stoelen, het grootste deel van de vloer is gevuld met stoeltjes en alleen aan het begin en einde van de als catwalk opgebouwde stage kun je staan, ligt een verzoek om niet te gaan staan. De meeste fans houden het zitten net aan vol tijdens het goede optreden van supporting act James Bay, maar als de lichten uit gaan voor Taylor Swift is er werkelijk geen stoel die gebruikt wordt. Jammer voor de kleinere bezoekers, maar het draagt wel bij aan de sfeer in de zaal. Swift begint de show, net als haar album, met Welcome To New York. Het enorme scherm toont de bekende beelden van NYC en de oplichtende polsbandjes geven het gevoel van de nooit-slapende stad goed weer. Het geluid van Swift wordt helaas overstemd waardoor het moeilijk te onderscheiden valt wat of wie je precies hoort. Klinkt ze live net als op cd? Zijn de achtergrondzangeressen bijna net zo goed als Swift? Of loopt er een band mee en playbackt Taylor alles?

I Knew You Were Trouble (beter bekend als Taylor Swift’s dubstep-nummer) is het eerste nummer dat niet van 1989 afkomstig is en krijgt dan ook een passende remix. De dans van zowel Swift als haar dansers is uitdagender dan we ooit van Taylor gezien hebben, maar toch blijft het vooral aandoenlijk door de enigszins houterige bewegingen van Swift.3 En dat is precies de grote kracht van Taylor: ze is overduidelijk een superster, zonder compleet onbereikbaar te zijn. Artiesten als Kanye West en Beyoncé hebben een goden-status verworven en lijken boven het publiek te leven, terwijl Swift nog steeds het buurmeisje pretendeert te zijn. Ze vervult deze rol -tijdens de show, maar ook elke dag via social media- zó goed, dat je niet kunt zeggen of het een act is. Als dat het geval is, geef haar dan zo snel mogelijk een Oscar.

https://i0.wp.com/rack.1.mshcdn.com/media/ZgkyMDE1LzA1LzA3LzFmL3RheWxvcnN3aWZ0Ljk3ODBhLmpwZwpwCXRodW1iCTk1MHg1MzQjCmUJanBn/f4e228fe/15d/taylor-swift-world-tour.jpg?w=700

De show draait volledig om 1989. Bijna elk nummer van het album wordt opgevoerd en de nummers die Taylor van haar oudere platen doet zijn op een hand te tellen. Naast Trouble komen Love Story en We Are Never Ever Getting Back Together voorbij. Laatstgenoemde krijgt een stevige rock-bewerking en Love Story wordt, geheel passend in de stijl van 1989, door Taylor Swift zelf voorzien van een synth-pop beat. Ook Enchanted is te horen, die door Wildest Dreams wordt verweven. Deze bijzondere versie van Wildest Dreams, een track die rechtstreeks uit het hoofd van Lana Del Rey lijkt te komen, is zeer geslaagd en blijkt de kalmte voor de storm te zijn. Swift sluit de show af met een indrukwekkend decor voor Out Of The Woods en heeft Shake It Off bewaard als toegift. Is er dan niks op de show van de 25 jarige zangeres aan te merken? Natuurlijk wel. De filmpjes van beroemde vriendinnen (onder andere de dames van Haim, Lena Dunham, Cara Delevigne en Selena Gomez) tijdens de kostuumwissels zijn niet bijster interessant en ook de praatjes van Taylor zelf hadden korter gekund.4 Ook het compleet achterwege laten van haar country-roots is, hoewel begrijpelijk, jammer. Ik had graag een akoestische versie van bijvoorbeeld All Too Well gehoord.

Het zijn kleine aanmerkingen op een verder perfect pop-spektakel. Na twee uur vol vuurwerk, indrukwekkende visuals, goede choreografie en een vocaal perfecte Taylor Swift komt een van de meest memorabele shows ten einde. Ze laat in Amsterdam zien waarom ze de afgelopen jaren een superster is geworden en waarom zelfs Apple het beleid omgooit op aandringen van Taylor. Op dit moment is er geen grotere popster dan Taylor Swift. Your move, Beyoncé.


  1. Ze doet verrassend weinig Europese steden aan. Naast Amsterdam stond Taylor twee avonden in Keulen en bezoekt ze Glasgow, Manchester, Dublin en Londen.
  2. Zie bijvoorbeeld deze tenenkrommende recensie van het concert van Ariana Grande in de Ziggo Dome, of het artikel dat verscheen in het Parool over de show van Swift.
  3. Ze is overigens allang niet meer zo lomp als een aantal jaar geleden. Plus: wie ziet er niet uit als een oude robot naast professionele dansers?
  4. Voor Wildest Dreams haalt ze nog even uit naar luie journalisten die zeuren dat haar muziek alleen over liefde en jongens gaat. Compleet terecht natuurlijk, welke muziek gaat niet over liefde?

GEEN REACTIES

Leave a Reply